Oborové technologie I / Fotografie
V předmětu se studenti naučí bezpečně ovládat profesionální digitální fotoaparát s příslušenstvím a vybavení fotoateliéru. Prakticky se seznámí s možnými způsoby zpracování tradičních fotografických témat. Proběhne prezentace různých autorských přístupů v historii i v současné volné a užité fotografii. Absolvent semináře by měl bez problémů používat fotoaparát a fotografické příslušenství jako přirozený nástroj k dokumentaci svých projektů a k realizaci uměleckých záměrů.
- Učitel: Jiří Dvořák
- Učitel: Aleš Loziak
Cílem kurzu je seznámení studentů se základním teoretickým rámcem diskurzu o uměleckých dílech. Absolvent by měl umět aplikovat konkrétní teorii a metodu při interpretaci uměleckého výstupu. Druhým cílem je seznámení studentů se základy kontinentální a angloamerické teorie umění.
- Učitel: Marek Urban
Cílem semináře je kompletní teoretické i praktické zvládnutí klasického fotografického procesu (od manipulace s fotopřístrojem po vyvolání negativu a zhotovení pozitivu) a také základní seznámení s principem digitální fotografie (od manipulace s digitálním přístrojem po přenos a základní úpravu dat v počítači). Posluchači jsou seznámeni s provozem a vybavením fotografického studia, ve kterém realizují dílčí zadání.
Po absolvování kurzu je student schopen samostatně provést dokumentaci své vlastní výtvarné práce, nebo si vytvořit fotografický materiál pro další tvůrčí činnost ve svém oboru.
V průběhu seminářů jsou studenti také informováni o výrazných osobnostech dnešní tuzemské i zahraniční fotografické tvorby, o využití a prolínání fotografického média s jinými výtvarnými obory, jsou seznámeni s nejsoudobějšími trendy a získávají tak obecnou orientaci v současné fotografické scéně.
Vedle základního smyslu, tedy technické zvládnutí celého fotografického procesu, rozvíjí kurz schopnost využívat fotografii nejen jako prostředek dokumentace, ale také jako možnost individuálního vyjádření.
- Učitel: Radek Jandera
1. Vývoj českého výtvarného umění 80. let, nástup postmoderny, neoexpresionismu a site-specific works; výstavy
Konfrontace a Malostranské dvorky 81, skupina 12/15 Pozdě, ale přece.
2. Skupiny Tvrdohlaví, Pondělí a Bezhlavý jezdec.
3. České umění po roce 1989. Odstátnění, transformace, vznik nadací a nadačních fondů, státní podpora grantových
programů a správa autorských práv po roce 1989. Činnost českých galerií 90. let MXM, Window gallery a galerie
Behémot v Praze, Sběratelé umění Richard Adam a manželé Jelínkovi - Nadace Jana a Milan Jelínek, Sorosovo
centrum - dnešní Nadace pro současné umění. Cena Jindřicha Chalupeckého a Bienále mladých Zvon.
4. 90. léta 20. století v českém výtvarném umění - generace výrazných uměleckých osobností - tělo, objekt, prostor,
animace - Veronika Bromová, Jiří Černický, Kateřina Vincourová, Milena Dopitová, Jiří Příhoda, Federico Díaz a
další.
5. Žena v proměnách umění - ženské a feministické umění ve 20. století a počátku 21. století.
6. Fotografie 80. let v českém prostředí. Sociální dokument v české fotografii 80. let.
výstavy v Činoherním klubu v Praze, Anna Fárová, Galerie F v Banské Bystrici, Tomáš Fassati, výstavní síň
Fotochemy v Praze periodikum Česká fotografie, bulletin Dioptrie. Exilová fotografie.
7. Rozvoj současného českého umění v 90. letech: MXM, Window gallery a galerie Behémot v Praze, Sběratelé umění
Richard Adam a manželé Jelínkovi - Nadace Jana a Milan Jelínek, Sorosovo centrum - dnešní Nadace pro současné
umění. Cena Jindřicha Chalupeckého a Bienále mladých Zvon. Rozvoj regionálních uměleckých center: Ústí nad
Labem, Ostrava a Brno. Nově vzniklé instituce soustředící se na současné umění - galerie Display, Praha, galerie
Jelení, galerie 761, Ostrava a další, euforie 90. let, výstava Vzdálené podobnosti. Něco lepšího než kosmetika -
společná výstava umělců východní Evropy, Veletržní palác, 1999, kurátoři: Ševčíkovi.
8. Vznik regionálních vysokých uměleckých škol zaměřených na fotografii: Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity
v Opavě, Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta umění a design Univerzity
Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
9. Dekadence 90. let v českém umění a fotografii - David Černý, Jiří Černický, Jiří Surůvka, Veronika Bromová, Krištof
Kintera a další.
10. Postprodukce - Markéta Baňková, Michael Bielický, Petr Svárovský, Jakub Nepraš, Sylva Francová, Steina a Woddy
Vasulka, Tomáš Vaňek, Štěpánka Šimlová a další.
11. Česká nezávislá galerijní scéna v poslední dekádě.
12. Videoart - Michal Pěchouček, Zbyněk Baladrán, Milan Salák, Mark Thér, Ondřej Brody a další. Kultura nových
médií - Michal Bielický, Magdaléna Jetelová, Štěpánka Šimlová, Vasulkovi, Tamara Moyzes a další .
13. Exkurze.
- Učitel: Zdena Kolečková
- Učitel: Lenka Sýkorová
Seminář představuje diskusní fórum, které reflektuje postavení fotografie v rámci současného výtvarného umění, dění na české výtvarné scéně i lokální společensko-kulturní kontext. V obecné rovině se seminář zabývá obdobím 90. let 20. století - 10. let 21. století, pro nějž je charakteristický nástup tzv. nových médií, transdisciplinarita a multikulturalismum spojené s postupující globalizací a prohlubujícími se civilizačními a náboženskými rozpory ústícími do mnohdy disharmonické společensko-politické situace. Reflexe těchto trendů je paralelně sledována a dokumentována na vývoji
a) západní kultury (rozpad výsostného postavení euro-amerického kulturního rámce)
b) vizuální kultury střední a východní Evropy, včetně sledování českého kontextu
c) nastupující generace umělců asijských, afrických a jihoamerických zemí
- Učitel: Anna Vartecká
Seminář představuje diskusní fórum, které reflektuje postavení fotografie v rámci současného výtvarného umění, dění na české výtvarné scéně i lokální společensko-kulturní kontext. V obecné rovině se seminář zabývá obdobím 90. let 20. století - 10. let 21. století, pro nějž je charakteristický nástup tzv. nových médií, transdisciplinarita a multikulturalismum spojené s postupující globalizací a prohlubujícími se civilizačními a náboženskými rozpory ústícími do mnohdy disharmonické společensko-politické situace. Reflexe těchto trendů je paralelně sledována a dokumentována na vývoji
a) západní kultury (rozpad výsostného postavení euro-amerického kulturního rámce)
b) vizuální kultury střední a východní Evropy, včetně sledování českého kontextu
c) nastupující generace umělců asijských, afrických a jihoamerických zemí
- Učitel: Anna Vartecká