Koncepce předmětu vychází z předpokladu, že student magisterského stupně prošel během svého předchozího studia výukou předmětu Dějiny fotografie a je tedy v zásadě orientován v problematice vývoje jak aplikace technických inovací v sebeuvědomovacím procesu fotografie, tak v základních trendech její estetické geneze. Nicméně je nezbytné, zejména v průběhu prvního semestru, toto základní povědomí zrekapitulovat a dosud nabyté vědomosti utřídit. Tento přístup zohledňuje možné rozdíly v interpretačních rovinách vývojových linií, jež se u posluchačů objevují, a to s ohledem na preference národních scén a kulturních okruhů, z nichž pocházejí a s ohledem na charakter jejich předešlého bakalářského studia. (Zimní semestr - první set přednášek je pojímán chronologicky, s výběrovým zacílením na nosná témata. Výkladová rovina si všímá obecných vývojových zákonitostí zvolených tematických okruhů.)
Náplň předmětu rovněž vychází z předpokladu, že zahraniční posluchač není příliš dobře orientován v návaznostech světového vývoje fotografického zobrazování na vývoj fotografického média ve středoevropském prostoru, respektive v tuzemsku.
Výuka je vedle přednášek doplněna návštěvami příslušných sekcí významných muzeí, shromažďujících ve svých sbírkových fondech významná díla české fotografie. Student realizuje v průběhu několik menších seminárních prací analyzujících vztah mezi významnými postavami světové fotografie a předními tuzemskými autory.
1. The Introduction - general overview of the situation.
2. Allegory of the Cave: Origins of photography and TBM.
3.-5. Constitution of photography viewed as one of the most important impulses (impacts) of changes in the society
(Photography and positivism, Photography as forensic evidence; Photography and identification/classification of a
man; X-rays in the history of Medicine; Photography, aerodynamics and ballistic research; Humankind and perception
of Space: Role of astrophotography in pre-astronautic times; Photography, craniometry and rise of racism, etc). 6.-8. Constitution of photography viewed as one of the most important impulses (impacts) of changes in the art (Use of
mechanical devices - camera obscura, magic lantern, camera lucida since the rennaisance times / examples; Line
towards trapping reality - 1850´s; Line toward abstraction - turn of 19th and 20th centuries; Photography and avant-
gardes; From composite prints via collages towards digital manipulation, etc).
9.-10 Portrait in the Centuries - since the rennaisance times until now; A Dialogue between traditional forms (painting, drawing, sculpting) and Photography, Video.
11. Still-life in the Centuries - since the rennaisance times until now; A Dialogue between traditional forms (painting,
drawing, sculpting) and Photography, Video.
12. Landscape in the Centuries - since the rennaisance times until now; A Dialogue between traditional forms (painting,
drawing, sculpting) and Photography, Video.
13. Birth of Cinematography.
- Teacher: Marek Urban