Tento kurz je založen na empirickém ukotvení a zvnitřnění zákonitostí akademického textu. Ve dvojsemestrální koncepci umožňuje věnovat se skupinové analýze obecné povahy delšího odborného textu členěného do jednotlivých kapitol i konstrukci psaného díla jako celku. Zabývá se typologií diplomových prací, přičemž zohledňuje oborovou terminologii a metodologii, možnosti tematické volby vycházející ze zaměření studijního programu, komparuje modelové, již existující, veřejně přístupné diplomové projekty, nabízí možné scénáře tvůrčího uchopení předem nabízených témat či motivuje studentky a studenty k vytváření vlastních rámcových okruhů, dílčích výzkumných projektů i zcela konkrétních vlastních témat diplomových prací dále rozpracovávaných v komunikaci s vedoucími diplomových prací. V tomto ohledu se následně obecná metodologická a rešeršní část kurzu překlápí do jednoznačně individuálního dialogického přístupu, který vychází z potřeb jednotlivých studentek a studentů dle jejich zaměření na konkrétní téma diplomové práce. Studenti tak v průběhu dvou semestrů intenzivně konzultují jak v rámci semináře, tak během konzultací s vedoucími pedagogy vznikající diplomovou práci a od úvodních seminářů, kdy jsou stanoveny základní zásady pro vypracování diplomové práce, postupně realizují své téma až do výsledné fáze, která je prezentována v rámci státních závěrečných zkoušek. Kromě průběžných konzultací je studentům doporučována odborná literatura, vztahující se k tématu diplomové práce, a rovněž mu jsou doporučovány osobnosti teoretiků, kurátorů či umělců, které by mohly poskytnout další podnětné informace, studijní materiál a informace k tématu. Takovýmto způsobem je u studentstva podněcováno kritické myšlení, rozvíjení jejich formulačních schopností a cit pro celkové uchopení tématu a logickou výstavbu textu. Obecné vědomosti nabyté v rámci diplomového semináře jsou tedy dále rozpracovávány v součinnosti s jednotlivými vedoucími diplomových prací.
- Učitel: Michal Koleček
- Učitel: Lenka Sýkorová