Cílem předmětu je rozvíjet znalosti a zkušenosti studentů v oblasti aplikované sémiotiky, tedy písma, piktografických resp. informačních systémů a jejich následná digitalizace. Předmět Vizuální komunikace přímo navazuje na tvorbu v jednotlivých ateliérech, přičemž akcentuje a rozvíjí zejména ty části, které se dotýkají aplikované sémiotiky. Znak jako elementární prvek vizuální komunikace je chápán nejen jako samostatné významotvorné sdělení, ale také jako součást širšího sémiotického kontextu (písmový systém, orientační systém) s přihlédnutím k sociálně-kulturním rozdílnostem prostředí, ve kterém mají tyto vizuální prvky fungovat. V praktické části je důraz kladen na současné trendy a technologie v oblasti digitalizace písma, resp. piktografických systémů (technologie OpenType, multiple master, ?).
Cílem studia (a výuky) v atelieru Vizuální design je vychovat ze studentů profesionální tvůrce v některém z mnoha oborů současného designu, aniž jsou jimi od počátku studií, resp. jejich kariéry, upřednostňována některá média naúkor jiných. Pod pojmem vizuální design si tak lze představit jakoukoli činnost vedoucí k povznesení vnímání, k optimističtějšímu dojmu z okolí, zvláště když na všem, co nás obklopuje, smíme a umíme mít svůj kreativní podíl. Studenti si tak vyzkouší celé spektrum oborů, jimž se budou moci v budocnu věnovat, aniž jsou již v této fázi svazováni parametry a kritérii pro tu kterou specializaci. Někteří z nich se během studií a zvláště po nich přikloní ke grafickému designu (dosud jím byli obklopeni v největší možné míře), někteří využijí svých verbálních schopností a uplatní se jako externí accounti reklamních a komunikačních agentur, najímaní k prezentacím či obhajobám kontroverzních nebo náročných projektů. Někteří v sobě patrně objeví zdravou dávku exhibicionismu a budou se realizovat v rolích dramaturgů kulturních akcí, nebo jako koordinátoři multimediálních projektů, jimiž se během studia musí rovněž zabývat. A všichni budou mít elementární povědomí o současné estetice, o schopnosti společnosti vnímat a přijímat kreativní atak desítek a stovek designerů v oborech takového rozsahu a množství, které si dnes možná ještě ani nedovedeme představit. Ateliér Vizuální design připraví diváka na šok, způsobený umělcem, a umělce připraví na reakci nepřipraveného diváka.
Smyslem předmětu Komunikace je naučit budoucí designery a fotografy umění dialogu s klientem či investorem. Jakkoli kvalitní grafický názor, design, výtvarné dílo či jen jeho idea (ve smyslu celkové koncepce či strategie) zůstávají po odbyté, neosobní a nepřesvědčivé prezentaci pouze dobrým nápadem. Výuka bude probíhat postupně od obecného seznámení se s prostředím reklamních agentur, grafických studií nebo creative-shopů interaktivní přechod přes nácvik na modelových situacích až po praktickou zkoušku v rámci klauzur. Součástí seminářů budou rozbory reklamních kampaní, reakce na aktuální dění v oboru a re-flexe situace do realizovaných zadání v jednotlivých ateliérech. Všudypřítomná bude snaha vést studenty k citlivé práci s jazykem a textem, ať už ve formě verbální či neverbální.